Visite du château « How to escape from reality ? »

samedi 9 novembre 2019, par Jocelyn DELAY

After a literary study of various imaginary worlds as escapes from the hardships of reality, the LLCE students have had the opportunity to visit the castle of Tarascon. A captivating English-speaking guide has indeed told them about the rich history of this beautiful castle. More precisely, he focused on the various English graffitti which can be read in the rooms that used to dwell English prisoners in the 18th century. These graffitti, mostly poems or thoughts, were their only way to unwind their spirit and escape the terrible conditions of detention.
Once on the roof terrace, the beautiful view on the surrounding landscapes thus made a sharp contrast with the inside of the castle… A pure moment of freedom, which the students were asked to use as a source of inspiration to write a poem in the same vein as Jim Morrison’s « Moment of Freedom » poem. Even the weather was inspiring : it went from rain to sun shine. A nice creative escape… just before a concrete escape for the holiday !!

Après l’étude littéraire de différents mondes imaginaires comme autant d’échappatoires au réel, les élèves de 1ère spé LLCE ont eu l’opportunité de visiter le château de Tarascon. Un guide anglophone enthousiaste et aux multiples anecdotes leur a conté l’histoire de ce superbe château. Il a notamment décrit les graffitti que l’on peut lire sur les murs des grandes salles côté Rhône, gravés par des prisonniers anglais au 18ème siècle. Poèmes ou réflexions philosophiques, ces messages étaient pour eux une évasion spirituelle, rare moyen d’échapper aux conditions difficiles de leur détention.
Les élèves ont ensuite découvert une toute autre ambiance sur le toit-terrasse du château, où la vue imprenable sur les paysages alentours offre un réel sentiment de liberté. Ils ont dû s’en inspirer pour écrire un poème à la manière de celui de Jim Morrison, intitulé ‘Moment of Freedom’. Une manière poétique de s’échapper du réel… juste avant qu’ils ne soient libérés concrètement pour les vacances d’automne !

Portfolio

Dernière mise à jour : lundi 2 décembre 2019 – Tous droits réservés © 2008-2019, Académie d'Aix-Marseille